Alla inlägg den 13 november 2011

Av jonas - 13 november 2011 20:47

Har tänkt på det här med rutiner och vanor.

Jag är ingen vanemänniska….Jag tycker inte om när det blir för mycket rutin, vare sig i privatlivet eller i mitt arbete. Eftersom en stor del av mitt arbete  består i att skapa rutiner för mina elever verkar det ju lite märkligt att påstå att jag inte gillar när det blir för mycket rutin. Men inte desto mindre, jag gillar inte när det är för mycket rutin, vanor och slentrian som styr mig.

Härom morgonen när jag kom till jobbet halv 8 på morgonen, bryggde kaffe och satte mig i vänstra hörnet av soffan i personalrummet slog det mig att jag alltid gör på det här viset. Rutin eller ceremoni eller vana? Sak samma, måste bryta och göra något annat. Jag tog i rejält och bytte soffhörn. Efter ett par minuter kommer en kollega in, ställer sig i dörren tittar sig lite vilset omkring och undrar varför jag sitter i fel ände av soffan. En del människor är ju trygghetsnarkomaner och tål inte den minsta förändring tänkte jag samtidigt som jag hämtade en kopp kaffe och satte mig i mitt hörn av soffan.


Jag pratade med min sambo om det här på kvällen och hon tittade storögt på mig och började fnissa. När jag undrade vad hon fnissade åt påstod hon att det inte finns en människa på jorden som är lika vanestyrd som jag. – Du sitter alltid på samma plats i soffan, vid köksbordet och gör alltid samma saker i samma ordning varje morgon. Efter en lång diskussion kom jag fram till att hon hade fel. Vad hon kom fram till vet jag inte men när jag skulle gå och lägga mig på kvällen hade hon bytt sida och lagt sig på min plats. Inte så lite road la jag mig i sängen gonade ner mig mellan lakanen och somnade lika lätt som alltid.  När jag vaknade av att ha trasslat in mig i lakanen och blivit nedknuffad ur sängen hade jag sovit i ungefär en kvart. En del gör vad som helst för att bevisa att de har rätt.


Nästa vecka ska jag träna måndag, onsdag och fredag. Det gör jag varje vecka. Men jag ska börja på en annan station än vanligt, bara för att bevisa att jag har rätt.

För övrigt har jag fortfarande en svullen tunga, ett enormt tuggummikonto och nikotinabstinens. Varför biter jag mig i tungan när jag tuggar tuggummi…..Det är precis som om det blivit en ful vana…….

Ha det bäst.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards